GDY KLIENT JEST MOCNO ROZGNIEWANY…
Prawdopodobnie największym wyzwaniem jest sytuacja, kiedy mamy do
czynienia z naprawdę rozgniewanym klientem. Oto, co możemy zrobić, w takim
przypadku:
1. Zachowaj należytą uwagę i powagę. Nie próbuj
rozładowywać atmosfery jakimś żartem lub dowcipną
uwagą. Możesz w ten sposób doprowadzić klienta do furii,
gdyż pomyśli on sobie: „Ona nie zdaje sobie sprawy z tego,
jak bardzo jestem rozgniewany”
2. Nie sprzeczaj się. Sprzeczki prowadzą donikąd. Jeśli wdasz się w pojedynek
słowny z klientem, żaden z Was nie wygra.
3. Słuchaj. To może być najtrudniejsze podczas kontaktu z rozgniewanym
rozmówcą. Słuchaj uważnie i nazywaj potrzeby zgłaszane przez klienta. Cały
czas zastanawiaj się, czy jest jakiś sposób, w jaki możesz odpowiedzieć na jego
potrzeby.
4. Zwracaj się do klienta personalnie. Kiedy rozgniewany klient wreszcie wytraci
tempo, przerwij mu i okaż intencję pomocy. Będziesz przy tym szczególnie
skuteczna, jeśli zwrócisz się do Klienta, używając jego imienia – np. Pani
Moniko, jestem od tego, żeby rozwiązywać takie problemy. Posługując się
imieniem danej osoby, pozyskasz jej uwagę, a nawet życzliwość, wynikającą
z faktu, że jest traktowana bardzo indywidualnie.
5. Zwolnij. Rozgniewani ludzie zwykle mówią bardzo szybko. Kiedy będziesz do
nich mówić, zwolnij tempo modelując w ten sposób zachowanie drugiej
osoby.
6. Zniż głos. Dodatkowo, w trakcie mówienia obniżaj głos. Zacznij mówić z taką
samą intensywnością, tempem i wysokością głosu, jak twój rozgniewany
rozmówca, jednak stopniowo obniżaj głos, by prowadzić rozmówcę
w bardziej rozsądnym kierunku.
Jak nie dać się wyprowadzić z równowagi
W sytuacji, gdy ktoś próbuje nas wyprowadzić z równowagi warto w myślach
powtarzań następujące zdania:
15
Empatia – Jak ja bym się poczuła na Twoim miejscu? Może też bym się
wkurzyła?
Litość – Żal mi Ciebie, że się tak czujesz i że nie umiesz sobie z tym poradzić
1:0 dla mnie – Nie uda Ci się wyprowadzić mnie z równowagi
Skupienie na działaniu – Czego oczekujesz ode mnie w tej sytuacji? To co
robimy?
Wejście w rolę – Nie znasz mnie jako człowieka i nie wiesz kim naprawdę
jestem. Obrażasz mnie będącą w roli. A ja swą rolę odegram Oskarowo.
Siatka – Jestem siatką i to, co do mnie mówisz, przechodzi przeze mnie bez
śladu.
Gdy jednak ktoś wyprowadzi Cię z równowagi:
Opuść „miejsce zbrodni”
Nie reaguj natychmiast – poproś o rozmowę za chwilę
Nie odpowiadaj natychmiast na e-maila – napisz, skasuj, napisz, skasuj, napisz
i ewentualnie wyślij
Dlatego ważnym jest to, aby mieć w swojej firmie specjalne systemy, które pomagają budować relacje z naszymi klientami. Ja mam takie oprogramowanie od https://www.connecto.pl/ i muszę przyznać, że sprawdza się ono znakomicie.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń