Typy klientów
Temperament to podstawowe cechy osobowości, które manifestują się
określonym zachowaniem. Według niektórych są one dziedziczone
i uwidaczniają się już w pierwszych latach życia, inni zwracają uwagę na wpływ
środowiska, w którym człowiek żyje.
Najpopularniejsza klasyfikacja
temperamentów jest autorstwa Hipokratesa. Może ona być pomocna, również
pod kątem obsługi klienta. Typologia ta opiera się na umiejscowieniu każdego
klienta w pobliżu jednego z biegunów dwóch osi:
ekstrawertyk — introwertyk
zorientowanie na relacje — zorientowanie na zadania
Każdy z czterech typów temperamentu jest rezultatem tych dwóch par
zmiennych.
Oto charakterystyka podstawowych typów temperamentu:
Flegmatyk („siła spokoju”):
To wyjątkowo spokojna i zgodna osoba, mająca umiejętność współżycia
z każdym człowiekiem. Może być więc znakomitym rozjemcą. Jest kompetentny
i solidny, zrównoważony i raczej wytrwały w działaniu. Flegmatyk zawsze ma czas.
Cierpliwość, która leży w jego naturze, potrafi przerodzić
się w zwlekanie i odkładanie spraw na potem. Flegmatyk
unika konfliktów i konfrontacji, co może powodować
nawarstwianie się niezałatwionych spraw. W relacjach
interpersonalnych jest odbierany jako osoba
dyplomatyczna i cicha. Najlepiej wykonuje prace
wymagające uważności i powolnego działania. Ma zdolności administracyjne —
potrafi podzielić sobie pracę na etapy i możliwie ją ułatwiać (znajduje proste
rozwiązania). Jest powściągliwy i odporny na naciski. Jest typem mało
dynamicznym, charakterystyczne u niego są słabe reakcje i niska podatność na
gwałtowne emocje. W związku z tym, że ma problem
z określaniem celów, szybkim podejmowaniem decyzji i unikaniem
odpowiedzialności, rzadko sprawdza się na stanowiskach związanych
z zarządzaniem.
3
Po czym poznać flegmatyka? U flegmatyka dominuje bezruch. Praca dłoni
jest bardzo ograniczona. Dłonie na ogół leżą płasko na powierzchni biurka, palce
są złączone. Jeśli dłonie nie spoczywają na stole, to są skrzyżowane na piersi lub
obejmują oparcie krzesła, fotela. Nawet przy oszczędnej gestykulacji, np.
podniesieniu ramienia, łokieć dotyka powierzchni stołu. Przy splecionych palcach
czasami występuje kręcenie kciukami – „kręcenie młynka”. Flegmatyk bardzo
rzadko dotyka swojej twarzy i wykonuje ruchy wokół głowy. Nie występuje też
trzymanie w dłoniach gadżetów czy dotykanie elementów ubioru i ozdób. Dłonie
odsuwające coś od siebie symbolizują odpychanie komunikatu, sytuacji.
Obsługując flegmatyka:
Klient – flegmatyk potrzebuje motywacji. Pomóż mu w sprecyzowaniu jego
celów
Nie spiesz się (ma przecież problem z podejmowaniem decyzji)
Mów spokojnie
Buduj zrozumiałe, proste zdania. Dbaj, by Twój przekaz był logiczny (nie
emocjonalny) i konkretny
Okaż swoją troskę i zadbaj o zbudowanie dobrych relacji z klientem
Okaż swoje wyjątkowe zaangażowanie w sprawę i wiarę w jej pozytywne
rozwiązanie.
Melancholik („myśliciel”)
To doskonały spec od rutynowej pracy. Uczy się przez
obserwację. Swoją pracę dobrze organizuje i udoskonala.
Jest osobą spokojną, łagodną, podporządkowującą się
regulaminom. Ponadto jest wytrwały — zawsze kończy to,
co zaczął, ale często przekłada termin. Jest dokładny
i oszczędny. Łatwo dostrzega problem i znajduje jego
twórcze rozwiązanie. Niestety, jest osobą często pogrążoną w myślach, łatwo
można go urazić i często popada w stan apatii i przygnębienia. Jest mało
odporny, a emocje długo w nim „zalegają”. Unika towarzystwa, wycofuje się.
Bywa skryty. Charakteryzuje go sztywność działania i nieufność w stosunku do
innych. Ma trudność z podejmowaniem decyzji, jednak kiedy ją podejmie jest jej
wierny.
4
Po czym poznać melancholika? Melancholika charakteryzują zwarte palce
dłoni. Same dłonie operują w dużej bliskości ciała. Melancholik unika
zamaszystych ruchów. Ruchy dłoni bywają oszczędne. Gestykulacja odbywa się
często na wysokości klatki piersiowej. Niezmiernie rzadko ukazuje wewnętrzną
część dłoni, dominująca jest część zewnętrzna. W pozycji siedzącej melancholik
często krzyżuje ręce na stole, przykrywa lewą dłoń i obejmuje nadgarstek dłoni
prawej. Dotyka i poprawia rzeczy na biurku w sposób delikatny i powierzchowny.
Końce palców często się z sobą stykają, dotykają krawędzi biurka czy
segregatora. To sygnał skupienia, skoncentrowania. Palce bardzo często
dotykają noszonych ozdób, zegarka, włosów. Przy podawaniu dłoni na powitaniu
melancholik nieznacznie, często wręcz niezauważalnie ściska dłoń. Ruchy dłoni
są niepozorne, powolne, sprawiają wrażenie słabych. Melancholik często dotyka
twarzy, ale w sposób delikatny i powierzchowny.
Obsługując melancholika:
Zwracaj uwagę na to CO mówisz i JAK mówisz, ponieważ melancholika
możesz łatwo urazić i zdeprecjonować
Pamiętaj, że jest oszczędny i łasy na obniżki i promocje;
Uzasadniając swoje stanowisko, posługuj się faktami, liczbami, danymi,
tabelami, a nie opiniami innych;
Daj mu czas na podjęcie decyzji, a wtedy na pewno ją podejmie. Czasem
ustal kolejny termin
Bądź profesjonalistą w każdym calu (schludny ubiór, odpowiednie umówienie
spotkania itp.).
Uważaj na komplementy
Mów spokojnie i raczej cicho
Szanuj granice
Choleryk („Wódz”)
To urodzony lider. Jest świetnym organizatorem, jest
szybki w działaniu, ukierunkowany na cel. Dostrzega
praktyczne rozwiązania i potrafi zapanować nad
całością firmy. Działa motywująco na innych — dając im
przykład wydajnego działania. Lubi wyzwania —
pojawiający się problem wyzwala w nim dodatkową
5
energię. Niestety — ma problemy z uznaniem racji innych, nie liczy się także z
uczuciami innych, wyrażając spontanicznie sądy i oceny. Bywa władczy,
stanowczy i uparty. Jest wybuchowy, jego reakcje są szybkie i silne, często
niewspółmierne do sytuacji. Lubi kontrolować, ale nie lubi przekazywać kontroli,
nie lubi także regulaminów.
Po czym poznać choleryka. Jego ruchy dłoni w dużym stopniu
odzwierciedlają stany emocjonalne. Często bywają teatralne, dramatyczne,
ekspresyjne. Bardzo często ma rozpostarte ramiona, które obejmują krawędzie
biurka. Ręce zataczają duże łuki, są zamaszyste, towarzyszy temu także wysoko
podniesiona głowa. Występuje pokazywanie wewnętrznej i zewnętrznej części
dłoni. Wewnętrzne części dłoni mogą symbolizować otwartość
i wspaniałomyślność, ale także za chwilę mogą uderzyć z impetem w blat stołu.
Często występuje także uderzenie zaciśniętą pięścią w blat biurka.
Charakterystycznym gestem są ręce założone na piersi, czasami jedna z dłoni
obejmuje przedramię. Jeśli prawa dłoń spoczywa na lewej (częścią zewnętrzną
do góry), może znamionować to gotowość do walki lub wybuchu. Jeśli lewa dłoń
obejmuje prawe przedramię, może to być sygnałem przygotowania się do
obrony. Bardzo często u choleryka występuje tzw. piramida z palców. Jeśli
piramida zaczyna pochylać się w stronę rozmówcy, może to być sygnał
ostrzegawczy dla drugiej strony. Wyprostowany, sztywny palec wskazujący
skierowany w stronę rozmówcy i odciągnięty lekko do tyłu kciuk symbolizują
„strzelanie z rewolweru”. U choleryka palec wskazujący jest symbolem nacisku
i dominacji, lekceważenia i sygnałem „uważaj”. Dłonie splecione za głową,
z tyłu, to komunikowanie pewności siebie, zadowolenia i posiadania przewagi
nad drugą stroną.
Obsługując choleryka:
pamiętaj, że jest on zorientowany na cele, nie relacje — dąży do określonego
wyniku, a nie do nawiązania znajomości;
bądź przygotowany, miej wyznaczone cele, jasno uzasadniaj swoje zdanie;
jeśli argumentujesz, cały czas podkreślaj cele klienta i wyniki, jakie chce
osiągnąć;
nie zbaczaj z tematu rozmowy
daj klientowi możliwość wyboru, niech sam zdecyduje. Nie sugeruj
6
Pamiętaj, że według niego on zawsze ma rację. Uznaj jego wiedzę
i doświadczenie
Mów zdecydowanym głosem
Wysyłaj sygnały aktywnego słuchania.
Nie przerywaj i nie wchodź w słowo.
Utrzymuj kontakt wzrokowy
Przy powitaniu zdecydowanie uściśnij dłoń
Przestrzegaj stref osobistych.
Sangwinik („dusza towarzystwa”)
To człowiek o żywym i zmiennym usposobieniu. Jest
typem aktywnym, uczuciowym, pogodnym, wrażliwym
i bardzo towarzyskim. Jest otwarty, spontaniczny i
emocjonalny (w ciągu godziny potrafi być w depresji, by
za chwilę skakać z radości). Żyje według zasady: co w
sercu, to na dłoni. Nie chowa urazy. Ma poczucie humoru
i lubi się śmiać. Jest nastawiony na relacje z ludźmi. Nie da się go nie lubić. Sangwinik
uwielbia czuć się gwiazdą i być uznanym. To zwykle typowy gawędziarz
i dusza towarzystwa o dużym poczuciu humoru. Źle znosi krytykę oraz potrafi być
egocentryczny i roztargniony. Nie dostrzega swoich wad. Tryska energią,
entuzjazmem, inicjuje nowe formy aktywności, ma sto pomysłów na minutę. Swoim
optymizmem i entuzjazmem zaraża innych, pobudza ich do pracy. Żyje dniem
dzisiejszym i dlatego często ma problemy finansowe. Jest zbyt łatwowierny i naiwny,
zaczyna wiele sprawa, a potem ich nie kończy, gdyż się szybko nudzi. Łatwo
dostosowuje się do zmian, jest dość odporny na trudności. Niestety — ma problemy
z asertywnością i z tego powodu przyjmuje na siebie zbyt dużo obowiązków. Czasami
bywa niesolidny, niekonsekwentny i niezorganizowany. W wypowiedziach zaczyna
od długiego wstępu i ma problem z precyzyjnym wysłowieniem się. Często zapomina
o terminach, faktach i nazwiskach. Ma za to świetną pamięć do zdarzeń. Często
ulega emocjom, co odbija się na podejmowanych decyzjach. Zaspokojenie potrzeb
stanowi dla sangwiników podstawowy czynnik podejmowania działań i decyzji, stąd
niektórzy uważają go za człowieka niedojrzałego.
7
Po czym poznać sangwinika?
dużo się uśmiecha i łatwo nawiązuje kontakt,
ubiera się w jaskrawe kolory (czerwony, żółty, zielony), a jeżeli nie jest to
możliwe (np. zabrania dress code) pojawiają się silne akcenty, jak przypięty
kwiat, czy oryginalne kolczyki lub jaskrawo pomalowane paznokcie.
W ostateczności oryginalny i kolorowy długopis lub torba oraz modna fryzura.
nosi modne i bardzo modne stroje, choć mogą nie być idealnie
wyprasowane, czy cechować się świeżością właściwą dla perfekcyjnego
melancholika.
kiedy idą – rozglądają się, czy nie ma znajomych twarzy lub kogoś z kim
można porozmawiać albo właśnie prowadzą radosną rozmowę,
charakteryzują ich głośne rozmowy i śmiechy, są pełni serdeczności i weseli,
mają zwykle zdolności wokalne i znaczną świadomość modulowania głosu,
mają zwyczaj szybkiego prowadzenia rozmowy, jakby obawiali się, że ktoś im
może przerwać,
charakterystyczne są dla nich zamaszyste ruchy (sangwinik potrafi
wymachiwać nawet w trakcie rozmowy telefonicznej),
jest gadatliwy,
potrafi ciekawie opowiadać różne historie i lubi ludzi,
uwielbia wydawać pieniądze
kieruje się impulsami w związku z czym nie wiadomo czego można się po nim
spodziewać,
mówi dużo nawet na tematy, o których nie ma zielonego pojęcia
wtrąca się do rozmów i udziela rad, nawet jeśli nikt o nie nie pyta,
dłonie sangwinika są prawie cały czas w ruchu.
często dotyka części garderoby: krawatu, łańcuszka, pierścionka, spinek czy
guzika.
Ujawnia wnętrze dłoni. Otwarte dłonie symbolizują nastawienie na rozmówcę,
słuchanie i przyjemność z obcowania z drugą osobą.
Obsługując sangwinika:
nastaw się na budowanie relacji — im bardziej „zaprzyjaźnisz się”
z sangwinikiem, tym więcej będziesz miał profitów z tej znajomości;
8
wyrażaj aprobatę i obdarzaj uwagą. Kiedy u sangwiników nie są zaspokojone
te potrzeby, mają tendencję do zwracania na siebie uwagi (włącznie
z krzykiem i nie panowaniem nad emocjami) aż do momentu, kiedy uzyskają
to, czego potrzebują
odwołuj się do ludzi i emocji
dbaj by rozmowa była „kolorowa” – pełna porównań, metafor
w czasie rozmowy filtruj to, co mówi — często sedno problemu (np.
wymagania) będzie zawoalowane w wypowiedzi;
unikaj monologów i długich zdań. Szybko przechodź do rzeczy
chwal i praw komplementy
wykorzystuj humor
w argumentacji skup się na prezentowaniu opinii innych, najlepiej znanych
i lubianych osób — liczby nic sangwinikowi nie mówią;
rezultat Waszych rozmów ma być spójny z ogólnymi celami i marzeniami
sangwinika, niekoniecznie z pierwotnym celem;
na końcu rozmowy powtórz ustalenia
Prawidłowe rozpoznanie osobowości klienta to szansa na przewidzenie jego
przyszłych reakcji i zachowań. To możliwość zdiagnozowania sposobu przetwarzania
informacji i sposobu podejmowania decyzji. Umożliwia to dobieranie odpowiedniej
strategii działania i odpowiedniej argumentacji. Znajomość osobowości klienta to
także unikanie trudnych sytuacji, nieporozumień czy konfliktów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz